12. 3. 2021
Martin Příborský
Parkovací dům Vlkova může být modelem pro řešení parkování v sídlišti
V lokalitě západní části sídliště v okolí Sedláčkovy dnes podle propočtů chybí nejméně 400 parkovacích míst. Navíc v poslední době v okolí ubylo mnoho ploch pro neomezené parkování. Placené či časově omezené je nyní parkoviště u Zetoru, kde vzniklo P+R, i u Billy. V lokalitě není prostor pro nová parkoviště a zastavovat zeleň bych považoval až za poslední možné řešení.
Naopak řešením nejen zde, ale i v jiných lokalitách, by mohly být tzv. nízkonákladové parkovací domy, jejichž výstavbu podporuje i současné vedení města. Jedná se zpravidla o jednoduchý betonový skelet bez nákladných technologií. Ideálně je situován v mírně svažitém terénu a do každého podlaží se vjíždí samostatným nájezdem z jiné úrovně. Tím odpadá potřeba nájezdových ramp, jež ubírají parkovací místa a objekt prodražují.
Plocha velkého parkoviště na rohu Vlkovy a Sedláčkovy takové podmínky splňuje. Dnes pojme zhruba 90 aut. Podle studie, kterou jsme nechali zpracovat, by zde mohly vzniknout dvě podlaží parkoviště o celkové kapacitě 200 míst, z toho 20 pro motocykly. Spodní patro domu by bylo mírně zahloubeno pod terén a horní patro tvořící střechu objektu by zůstalo v úrovni komunikací ulice Vlkovy. Tím by v místě nevznikla žádná výrazná bariera. Nebyla by zabrána ani zeleň, kterou chceme spíše rozšiřovat.
Co se týká provozu, naše představa je taková, že by horní patro zůstalo otevřené pro veřejné parkování, čímž by zůstal zhruba stejný počet neplacených míst jako dnes. Ve spodním patře počítáme s placeným hlídaným parkovištěm, kde by si místní obyvatelé mohli předplatit dlouhodobé stání. O tento počet vozidel by se pak uvolnilo více míst v okolí. Do spodní části objektu by byl přístup přes bránu pouze s rezervační kartou a parkoviště by bylo v noci zamykatelné a hlídané kamerovým systémem. Několik míst by bylo vybaveno nabíječkami pro elektromobily.